شما اينجا هستيد.

نتایج مقالات برتر اولین همایش غدیر بارویکرد زیباشناسی و پنجمین جشن ملی غدیر اعلام شد و مقاله ی « ترسیم شادی در پرتوی باورداشت غدیر» به عنوان مقاله ی برتر معرفی شد.
چکیده
مکتب اسلام که در رویداد غدیر تکامل آن اعلام شد، دینی شاد و پویاست و این شادی هم به شکل اندیشه و هم رفتار قابل پیگیری است و این یکی از نقاط تمایز دین اسلام با سایر ادیان بشری و حتی الهیِ تحریف شده است که شادی را بیشتر مقوله‌ای هیجانی تعریف می‌کنند؛ تاریخ انقضاء این نوع شادی به زودی به سر می‌آید و آدمی هم‌چنان درگیر مشکلات روحی و مادی گذشته‌ی خویش است. در اسلام با انتخاب راهنمای صحیح، بزرگ‌ترین شادی نصیب انسان می‌شود که در پی عمل به دستورات رهبرواقعیِ این آیین، سعادت دنیا و آخرت تضمین می‌گردد و این حقیقتی که پیامبر(صلی الله علیه وآله) در خطبه‌ی غدیر بارها به آن اشاره کرد تا امت به بیراهه نروند و «صراط مستقیم» را فقط در امام علی(علیه السلام) و یازده فرزند او تا امام عصر(عجل الله فرجه) بیابند، به همین جهت عید غدیر، مهم‌ترین عید برای هر مسلمان آزاداندیش تعبیر شده است و به عنوان یک تکلیف از ما خواسته شده است دیگران را به این «شادی انتخاب مسیر صحیح» با اعمال مختلف استحبابی دعوت کنیم؛ اعمالی که این روز را «خاص» می‌کند و در ذهن جامعه این مطلب را روشن می‌کند که غدیر، متفاوت‌ترین روز در تاریخ اسلام و شادترین روز در کل هستی است که هم‌چنان باید ساری و جاری باشد تا روزی که شادی حقیقی با ظهور موعود غدیر نصیب جهانیان شود.

واژگان کلیدی: غدیر، شادی، خطبه‌ی غدیر، روان‌شناسان، آداب و سنن

نتایج پذیرش مقالات کنفرانس ملی علوم اسلامی و پژوهش های دینی(نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC)اعلام شد و این مقاله پذیرش شد.
چکیده:
رجعت به عنوان یکی از شاخصه های مهم مکتب تشیّع با تمام پیچیدگی‌هایی که دارد مورد تأکید آموزه‌های وحیانی بوده است؛ دانشوران در طول سالیان مختلف رجعت‌پژوهی، بیشتر رویکردی اثباتی به آن داشته‌اند و در مقام دفاع و تبیین دقیق آن قلم‌فرسایی کرده‌اند در حالی که برایند معرفتی آن، نگرش انسان را به زندگی تغییر می‌دهد؛ بنابراین با هدف رسیدن به این مهم بر اساس منابع متقدم و متأخر مأثور به این نتیجه می‌رسیم که رجعت، حاکی از اجرای نظام توحیدی در خلقت است که در پی آن هدف آفرینش محقق می شود و انسان به تکامل می‌رسد. این حقیقت که در امت های پیشین به شکلی خاص سابقه دارد یکی از ابزار نظام خداوندمتعال، برای آمادگی انسان ها در برپایی قیامت است؛ بنابراین در سایه ی اعتقاد به رجعت، ایمان به قادریت خداوند شکل جدیدی می گیرد تا انسان از لحاظ روحی به تکامل برسد و وعده ی خداوند مبنی بر یاری اهل ایمان و رهبران آنان به وقوع پیوندد؛ ثمره ی تحقق این وعده، برپایی حکومت عدالت در هستی است که در آن حجّت‌های خداوند به عنوان محور هستی قابلیّت های دنیایی خود را شکوفا می سازند و انسان با معرفت بیشتر به حجّت خدا به «معرفت الله» می رسد تا مسیر کمال را با هدایت رهبری الهی طی کند.
واژگان کلیدی: رجعت، قرآن، روایات، هدف آفرینش،امام زمان(علیه السلام).

در صورت تمایل برای دریافت مقاله، لطفاً عضو سایت شوید.

نتایج داوری مقالات یازدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با محوریت قرآن کریم و استکبار ستیزی اعلام شد و این مقاله به عنوان مقاله ی برتر همایش معرفی شد.
۵۰ کشور در این همایش بین المللی شرکت داشتند و این اثر از بیش از ۱۱۰۰ عنوان به عنوان مقاله ی برتر در روز چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ در تالار همایش نور مشهد ارائه شد.
چکیده
سرپیچی از فرمان حجت‌های خداوند یکی از تأثیرگذارترین مصادیق استکبار در تاریخ انبیاء است که قرآن کریم از آن در آیات مختلف یاد می‌کند تا جامعه‌ی اسلامی دچار آن نشود با همه‌ی این تأکیدها، بعد از حیات نبی شاهد استکباری جدید در عصر نبوی هستیم.
عملکرد حضرت فاطمه(سلام الله علیها) به عنوان شاخصی که رسول مکرم(صلی الله علیه و آله) در حیات خود او را معیار رضا و سخط خداوند معرفی می‌کند راهگشای ما در تبیین روش شناسی استکبارستیزی است.
قدرت و ثروت غصب شده، سبب ایجاد روحیه‌ی استکباری بعد از حیات پیامبر(صلی الله علیه وآله) شد که به موجب آن، سران استکبار به انکار حقایق و جعل نسبت‌های دروغ به پیامبر(صلی الله علیه وآله) رو آوردند.
در مکتب حضرت فاطمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(سلام الله علیها) اولین گام مواجهه با استکبار «روشن‌گری» است تا در پی آن جامعه بیدار شود؛ در صورت بی‌توجهی به اصل اول «افشاگری» نسبت به جریان استکبار در دستور کار قرار می‌گیرد و درصورت بی‌تفاوت بودن جامعه، «شهادت» برای بیداری نسل‌های بعدی رخ می‌دهد.
جمعیت امروز شیعیان جهان حاکی از تأثیر بی‌بدیل روحیه‌ی استکبارستیزی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در مواجهه با عملکرد صحابه بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله) دارد و این همان روشی است که امروز نیز شیعه باید برای اعتلای کلمه‌ی توحید بپیمایند.
این مقاله به روش مطالعه‌ی کتابخانه‌ای و تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفته است و در آن سعی شده است از منابع دسته‌ی اول اهل‌تسنن جهت تبیین مطالب استفاده شود.

کلمات کلیدی:
استکبارستیزی، قرآن، حضرت فاطمه(سلام الله علیها)، روش‌شناسی، فدک، غدیر، سقیفه

Reflection of The Process of Forgery (of Traditions) Among Sunnis Based on Mosaleh Allahidith va Al-Asar al-Dhaifa va al-Mousawa
چکیده
اهل تسنن به جهت اجرای قانون منع تدوین حدیث توسط خلفا بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بیشتر از شیعه پیرامون احادیث موضوعه دست به قلم برده اند؛ جدای از اینکه شمار فراوان احادیث جعلی در اهل تسنن منجر به این تلاش علمی شده است، اما می توان تحلیل هایی را از این حرکت علمی در نزد آنان دریافت.
تلاشها پیرامون بازشناسی احادیث موضوعه در اهل تسنن به جایی رسید که مجموعه ای به نام «موسوعة الاحادیث و الآثار الضعیفة و الموضوعة» به زیور طبع در آمد.
در این مقاله، گزارشی تحلیلی از این نگاشته ها ارائه شده است و ضمن بررسی اجمالی این آثار، به ارائه ی آمارهایی از شمارگان نشر در قرون مختلف به همراه کیفیت هر اثر پرداخته شده است. پی بردن به بیشترین کسان و شهرهایی که پیرامون احادیث موضوعه کار کرده اند پژوهشگر را در جهت تحلیل های موضوعه نگاری کمک می کند؛ به هر حال به نظر می رسد تحلیل تطبیقی سیر نگارش «الموضوعات» در اهل تسنن نیز هنوز جای کار جدی دارد.
کلید واژه ها: حدیث موضوع، وضع حدیث، احادیث مجعوله، وضع نامه های حدیث، اهل تسنن، شیعه .

Obstacles to a just rule of Imam Ali
چکیده
امیرالمؤمنین(علیه السلام) با نصب الاهی، توسط پیامبر(صلی الله علیه وآله) به جانشینی بعد از ایشان معرفی گردید. در فقدان پیامبر(صلی الله علیه وآله) علی رغم سفارشات ایشان جامعه‎ی اسلامی با ترک خلیفه‎ی الاهی از مسیر هدایت خارج شد و در مسیر جاهلیت پیش از بعثت قدم گذاشت. زمانی که امیرالمؤمنین(علیه السلام) بعد از بیست و پنج سال حاکمیت جامعه‌‎ی اسلامی را به دست گرفت با دو گروه از موانع مواجه شد. گروه اول، موانعی که ریشه در دوران خلافت خلفای سه‌گانه داشت که سبب بروز بدعتهای مختلف در ساختار زندگی مردم شد و گروه دوم، موانعی که ریشه در دوران قبل داشته و در دوران حکومت علوی به بار نشست.
از آنجایی که بر اساس روایات متواتر، آینده ی جهان با ظهور و حکومت جهانی امام زمان(علیه السلام) همراه خواهد شد با نگاهی فرا تاریخی به واکاوی موانع حکومت علوی که موجب انحراف حکومت الاهی شد پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که با شناخت و برطرف کردن هر چه بیشتر موانع حکومت علوی می توانیم به استقرار حکومت مهدوی کمک کنیم.
واژگان کلیدی: حکومت، موانع، بدعت، عدالت، امام علی (علیه السلام)، امام مهدی (علیه السلام)

An Assessment of the Personality and Performance of Abdullah bin Masud
چکیده:
عبدالله بن مسعود از شخصیّت های به نام تاریخ صدر اسلام، قاری و دارای مصحف است که ارزیابی شخصیّت او از آن رو دارای اهمیّت است که مکاتب اسلامی از نظر آشنایی وی با علوم قرآن و حدیث، قرائت و تفسیر، بیشتر زبان به تأییدش گشوده اند. عملکرد او قبل از شهادت پیامبر(صلی الله علیه وآله) با عنوان شاگرد مکتب وحی و بعد از فقدان ایشان به عنوان مدافعِ اسلام اصیل قابل تأمل است. ابن مسعود از جمله صحابه ای است که در طیّ حیات خود حتّی اگر پیروی از مکتب حق به ظاهر موجب صدمه دیدن جایگاه اجتماعی او شد، موضع خود را کاملاً به صورت روشن بارها و بارها اعلام کرد؛ همین صراحت است که از اندیشۀ عبدالله بن مسعود مکتبی مستقل می سازد و این مکتب پایۀ فعالیّت های امام علی (علیه السلام) در زمان حکومت ظاهری ایشان در کوفه است. همکاری او در زمان خلیفۀ دوم که بیشتر در حوزۀ فعالیّت های فرهنگی است از یک سو و موضع گیری های صریح او در برابر عملکرد خلفای سه گانۀ بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله) به ویژه عثمان، نظرات متفاوتی را پیرامون وی رقم زده است که با توجیه اذن امام علی(علیه السلام) به وی در جهت همکاری با دستگاه خلافت می توان کلیّات عملکرد او رامثبت ارزیابی کرد؛ چه این که تنها نقد جدی اهل بیت(علیهم السلام) در منابع مختلف مربوط به حذف معوذتین ازمصحف اش می شود از این رو می توان سایر تهمت ها را به سبب دفاع او از امام علی(علیه السلام) ترسیم کرد.

واژه‌های کلیدی: عبدالله بن مسعود، قرآن، صحابه، روش های تفسیری، مصحف، مدرسۀ کوفه

Construction of Shrines on Graves A Study of the Views of Shiites and Salafists
چکیده:
شیعه بر این باور است که ساخت بنا بر مزار اولیای الهی، نه تنها حرمت ندارد بلکه نشان دهندۀ تعظیم شعائر مکتب و احترام و ابزار محبّت به صاحب مزار است در برابر این نگرش، سلفیّه بر اساس روایتی از امام علی (علیه السلام) به نقل از ابی الهیّاج در کتاب مسلم نیشابوری، بنای بر قبور را حرام می دانند. در این مقاله با نقد این حدیث، بر اساس آیات قرآن، سیرۀ معصومان(علیهم السلام) و عملکرد صحابه، مدّعای سلفیه مورد بررسی قرار گرفته و به این نتیجه می رسیم که سیرۀ مسلمانان در تمام بلاد اسلامی بر این مبنا بوده که بر قبور بزرگان دین بارگاه بسازند.

واژه‌های کلیدی: شیعه، سلفیّه، بنای بر قبور، نقد حدیث، نقد متن

Sahifeye Sajadieh lifestyle with an emphasis on human social relations in the community
دبیرخانه ی پنجمین جشنواره ی صحیفه ی سجادیه دانشگاهیان سراسر کشور اسامی برگزیدگان رشته ها و بخش های مختلف جشنواره را اعلام کرد که مقاله ی «سبک زندگی در صحیفه ی سجادیّه با تأکید بر بُعد روابط اجتماعی انسان در جامعه» رتبه ی نخست بخش مقالات اساتیدکشور را به خود اختصاص داد.
در این مقاله می خوانیم:
سبک زندگی بر اساس آموزه های دینی بر شکل گیری هویت مطلوب اجتماعی آحاد جامعه بیشترین تأثیر را دارد. یکی از منابع مهم اسلامی که با معرفی فرهنگ اسلامی، می تواند نقش بسزایی در سبک زندگی اسلامی داشته باشد، دعاهای صحیفه سجّادیّه است. بر همین اساس در این پژوهش بر شاخص روابط و رفتار اجتماعی در برخورد با گروه های مختلف جامعه (خانواده، خویشاوندان،‌ دوستان و همسایگان، عموم مردم و جمع،‌ رزمندگان و حاکمان) تأکید شده که به روش مطالعه ی کتابخانه ای و تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژه ها:امام سجاد(علیه السلام)، صحیفه ی سجادیّه، سبک زندگی، روابط اجتماعی، خانواده، خویشاوندان،‌ مردم

Enjoying Leisure Time Considering Socialists , Opinions and Its Comparsion
چکیده :
در عصر ما، مساله ی اوقات فراغت و شيوه‏هاى گذران آن، ابعادى مختلفی به خود گرفته است. به علت توسعه ی فن‏آورى و استفاده از دستگاههاى خودكار، وقت افراد كم تر گرفته شده و اين پرسش مطرح می شود كه ساعات بیكارى را چگونه بايد سپرى كرد؟ هم چنان که افراد یک جامعه یک سان نیستند، راه کارهای متفاوتی را در اوقات فراغت خود به کار می گیرند.
در این مقاله ضمن تاکید براین ایام در زندگی هر انسان ، سعی در معرفی برخی از این راه کارها، ازدو سرچشمه ی اصیل قرآن و حدیث، شده است.

واژه های کلیدی:قرآن، حدیث، اوقات فراغت، راه کارها

Teleology in the Quran and New Testament
چکیده
در عصر کنونی با وجود ایدئولوژی های مختلف سیاسی و اجتماعی، دین بهترین گزینه در شناخت و دریافت آینده ی بشریّت است؛ در این میان اسلام و مسیحیّت نیز از آینده سخن گفته اند.
تطبیق این دو آیین از آن رو که اسلام مدّعی کامل ترین دین و مسیحیّت با وجود تحریف های فراوان پرطرفدارترین دین ابراهیمی است، نگارنده را برآن داشت تا تصویر آینده را در این دو مکتب بررسی کند. از این رو بعد از جست و جو در منابع، به تطبیق نقاط مشترک اخبار اسلام و مسیحیت پرداخته شد که حاصل آن در این نوشتار به بیست مورد تطبیقی رسید.
در این نوشتار بعد از ترسیم نمای کلی جهان قبل از ظهور که با انحراف و فساد، مرگ و میر فراوان و بلایای طبیعی همراه است به بحث پر چالش نشانه های ظهور در دو مکتب پرداخته شده است و از ارائه ی نشانه هایی از آسمان تا وجود موعودهایی دروغین در روی زمین و نشانه هایی که حتمی به نظر می رسد تبیین شده اند تا بعد از مشخص شدن تکلیف منتظران هر دو آیین، به بازگشت حضرت عیسی(علیه السلام) و ظهور امام زمان(علیه السلام) در فرجام جهان پرداخته شود.
در بخش پایانی به جهان بعد از ظهور در طراحی یاوران موعود، و گستره ی حکومت عدالت محور آخرین حجت خدا در سراسر گیتی اشاره شده است.
کلیدواژه
آینده،فرجام شناسی، قرآن، حدیث، عهدجدید، مهدی(علیه السّلام)، عیسی(علیه السّلام)

صفحات